Przyjmowanie skarg i wniosków
Niezbędne informacje dla skarżącego
ART. 225 § 1 KPA
"Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku,
jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.""Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek.
W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje."J. Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004, s. 813
Skargi i wnioski przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gliwicach oraz komendanci komisariatów: I, II, III, IV, V, w Knurowie i w Pyskowicach - w każdy wtorek w godzinach od 15:00 do 17:00.
NFORMACJE OGÓLNE
Prawo do składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 22 marca 1997 r. (art. 63).
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23, 868, 996) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5 , poz. 46).
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Skarga powinna zawierać: wskazanie osoby od której pochodzi (imię i nazwisko lub nazwa), adres wnoszącego oraz określenie przedmiotu sprawy. Celem zapewnienia sprawnego załatwienia sprawy zaleca się określać przedmiot sprawy poprzez zwięzły opis i jednoznaczne wskazanie zarzutów lub wniosków.
Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Skargi mogą być składane ustnie w każdej jednostce organizacyjnej Policji w ustalonych dniach i godzinach. Przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie jednostki oraz podporządkowanych jej jednostkach organizacyjnych.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
ADMINISTRATOR DANYCH OSOBOWYCH
Administratorem Państwa danych osobowych jest Komendant Miejski Policji w Gliwicach.
Siedziba i dane kontaktowe:
Komenda Miejska Policji w Gliwicach
ul. Powstańców Warszawy 12, 44-100 Gliwice
e-mail: komendant@gliwice.ka.policja.gov.pl
INSPEKTOR OCHRONY DANYCH
W sprawach związanych z ochroną danych osobowych możecie Państwo kontaktować się
z wyznaczonym przez Komendanta Miejskiego Policji w Gliwicach inspektorem ochrony danych.
Dane kontaktowe:
Komenda Miejska Policji w Gliwicach
ul. Powstańców Warszawy 12, 44-100 Gliwice
e-mail: iod@gliwice.ka.policja.gov.pl
tel.: 47 8592340
PODSTAWA PRAWNA I CEL PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Państwa dane osobowe będą przetwarzane na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) - dalej w skrócie RODO;
- przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - dalej w skrócie K.p.a.;
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu rozpatrzenia wniesionej/wniesionego skargi/wniosku.
ODBIORCY DANYCH OSOBOWYCH
Państwa dane osobowe nie będą przekazywane innym podmiotom, z wyjątkiem podmiotów uprawnionych do ich przetwarzania na podstawie przepisów prawa.
INFORMACJA O ZAMIARZE PRZEKAZANIA DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIEDZYNARODOWEJ
Państwa dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH OSOBOWYCH
Państwa dane osobowe będą przechowywane w okresie niezbędnym do spełnienia celu, dla którego zostały zebrane. Po spełnieniu tego celu Państwa dane osobowe będą przechowywane jedynie w celach archiwalnych - sposób kwalifikowania spraw oraz czas ich przechowywania określa „Jednolity rzeczowy wykaz akt Policji” stanowiący załącznik do zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie Jednolitego rzeczowego wykazu akt Policji.
PRAWA OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ
Przysługuje Państwu prawo dostępu do danych osobowych oraz ich sprostowania.
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO
Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Organem nadzorczym w rozumieniu RODO i ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
INFORMACJA O WYMOGU PODANIA DANYCH OSOBOWYCH ORAZ KONSEKWENCJACH NIEPODANIA DANYCH OSOBOWYCH
Podanie przez Państwa danych osobowych jest obowiązkiem wynikającym z przepisów Działu VIII K.p.a. i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. W przypadku gdy nie podacie Państwo danych osobowych rozpatrzenie skargi/wniosku nie będzie możliwe. Ponadto na podstawie § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
ZAUTOMATYZOWANE PODEJMOWANIE DECYZJI, W TYM PROFILOWANIE
Dane osobowe udostępnione przez Państwa nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji oraz profilowaniu.
PRZYJMOWANIE SKARG I WNIOSKÓW W KOMENDZIE MIEJSKIEJ POLICJI W GLIWICACH
Komendant Miejski Policji w Gliwicach (lub wyznaczeni przez niego zastępcy) oraz komendanci komisariatów (lub wyznaczeni przez nich zastępcy) przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek w godz. 15:00 do 17:00.
W celu zapewnienia właściwej obsługi zapisy na rozmowę z Komendantem Miejskim Policji w Gliwicach lub jego Zastępcami przyjmują sekretariaty – Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach (tel. 47 8592 212) oraz Komisariatów: I, II, III, IV, V, Knurów i Pyskowice.
Ponadto skargi i wnioski można składać osobiście w dowolnej komórce organizacyjnej gliwickiej komendy. Możliwe jest również korespondencyjne wniesienie skargi na wskazany powyżej adres lub adres e-mail: komendant@gliwice.ka.policja.gov.pl.
Skargi na działania Policji przyjmują Komendanci Komisariatów (lub wyznaczeni zastępcy), w każdy wtorek w godzinach od 15:00 do 17:00.
Osoby chcące bezpośrednio złożyć skargę u komendanta, winny wcześniej umówić się telefonicznie.
Komisariat Policji I w Gliwicach
ul. Kościelna 2
44-100 Gliwice
tel. 47 8590100
Komisariat Policji II w Gliwicach
ul. Warszawska 35c
44-100 Gliwice
tel. 47 8590200
Komisariat Policji III w Gliwicach
ul. Pszczyńska 20
44-100 Gliwice
tel. 47 8590300
Komisariat Policji IV w Gliwicach
ul. Strzelców Bytomskich 22
44-109 Gliwice
tel. 47 8590250
Komisariat Policji V w Gliwicach
ul. Wawelska 2
44-103 Gliwice
tel. 47 8590350
Komisariat Policji w Knurowie
ul. Dworcowa 1a
44-194 Knurów
tel. 47 8590500
Komisariat Policji w Pyskowicach
ul. Wyszyńskiego 24a
44-120 Pyskowice
tel. 47 8590550
Skargi przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gliwicach
W każdy wtorek od godz. 15:00 do 17:00
po wcześniejszym umówieniu telefonicznym: nr 47 8592212
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek Policji,
jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00 - 090 Warszawa
Przyjęcia interesantów:
poniedziałki w godz. 9.00 - 17.00
wtorki - piątki w godz. 9.00 - 15.00
telefon: (22) 55 17 760, (22) 55 17 811
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku (dla woj. zachodniopomorskiego,pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57
80-748 Gdańsk
sekretariat (58) 764 73 02
fax (58) 764 73 03
Przyjęcia interesantów:
telefon (58) 764 73 06
poniedziałek w godz. 10.00 - 17.00
wtorek, środa, czwartek w godz. 9.00 - 15.00
Pełnomocnik Terenowy w Katowicach (dla woj. śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)
ul. Jagiellońska 25, pokój 122
40-032 Katowice
telefon (32) 72 86 800
fax (32) 72 86 823
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, środa, piątek w godz. 9.00 - 15.00
wtorek w godz. 10.00 - 17.00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu (dla woj. dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław
sekretariat (71) 34 69 115
fax (71) 343 43 25
Przyjęcia interesantów:
telefon (71) 34 69 100
poniedziałek, wtorek, czwartek w godz. 9.00 - 15.00
środa w godz. 10.00 - 17.00
strona główna RPO: www.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny: www.rpo.gov.pl/wniosek